Wednesday, 27 March 2013

ReSePi : BePaNg PuLut

Assalamualaikum

Hihi..( muka x bersalah ) maaf ye.. dah sekian lama Amni tak apdate blog ( dah bersawang dah pun kann ) bukan sibuk buat apepon...Pagi tadi Amni sarapan pulut dengan ikan masin..hihi mmang tak bleh blah kann..klau nak mintak sikit lagi lahh dah lama habiss.. tapi pulut kukus tuh masih berbaki.. drpda bgi ayam makan baek kita yang makan.. tak gitu.lagipun cuaca skrang yang panas ni rugi sangat laa klau tk jemur pulut tu..Alang-alang dh buat tu kiter share resepi kat cni lah ekk..

Bepang Pulut

Beras Pulut

Air

Gula Melaka

Minyak untuk menggoreng


Cara Penyediaan


1. Beras pulut dibasuh dan direndam selama 4 jam dan kukus. 

Jangan lupa lapik loyang lubang2 tu dngan alluminium foil.

2. Semasa pulut masih panas bulat-bulatkan. Klau rsa ssah sngat scoop aje  gna scoop aiskrim jngan lupa basahkan dlu scoop tu dngan air klau tak nanti pulut tu melekat.

mcam ni.. bleh kann??

3. Lepas tu Amni jemur la skit..tapi ada yang tak jemur..ikutlah mana2 pn okay rasanya.



4. Selepas itu goreng di dalam minyak yang banyak sehingga keperang-perangan.
5. Sementara itu masak gula melaka bersama sedikit air sehingga pekat.
6. Celup bepang pulut yang digoreng tadi ke dalam air manisan gula melaka
7. Sejukkan dan sedia dihidangkan.